Stress & burn-out 

Herken je een of meerdere van onderstaande klachten:

 

- Concentratie problemen: je bent snel afgeleid, kunt de tekst niet onthouden;

- Vergeetachtigheid: je moet notities maken om de kleinste dingen te onthouden;

- Emoties: stemmingswisselingen, snel ontroerd, blij, geprikkeld of teleurgesteld

- Besluiteloos: lastig om de hoofd van de bijzaken te onderscheiden;

- Slaapproblemen: inslaap- en/of doorslaap problemen, badend in het zweet wakker worden, angstig wakker worden;

- Energie: je bent moe, zucht veel, voelt je lusteloos of somber, je hebt geen zin, gaat met tegenzin naar je werk;

- Cynisme: je afzetten tegen of onverschillig zijn naar je werk en in je privé situatie;

- Onzekerheid: een laag zelfbeeld, minderwaardigheidsgevoelens nemen toe;

- Seksuele problemen: geen intimiteit meer willen, uit verbinding gaan, afzondering, eenzaamheid voelen;

- Lichamelijke klachten: pijn in het lijf (nek, schouders, rug, armen, benen), migraine, een opgejaagd gevoel, hoge

  bloeddruk.

Pixbay plaatje depressief.jpg

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren

Als je langdurig overmatige stress ervaart, loopt je allerlei risico's, onder andere dat het uiteindelijk voor uitval kan zorgen. Het hoeft gelukkig niet altijd te ontaarden in een burn-out, maar het kan zich wel uiten in andere vormen. 

Er bestaan verschillende gradaties in stress en een burn-out. Hoe langer

je hiermee rondloopt, hoe ernstiger de situatie en hoe groter de kans is, dat

je (tijdelijk) niet meer terug kunt keren in het arbeidsproces. Maar ook kan het van invloed zijn op je relatie. 

Laat het dus niet zo ver komen! Hoe langer jij met stressklachten loopt, hoe langer het herstel. (H)Erken de signalen op tijd en praat erover met je partner en/of je leidinggevende, je huisarts of de bedrijfsarts. Er is iets aan te doen!

Overigens kan stress voortkomen uit allerlei levensgebieden en combinaties hiervan, zoals werk, hobby’s, gezin, vrienden …….  Het hoeft dus niet noodzakelijkerwijs uit werk voort te komen! Meestal is het een samenloop van meerdere factoren.

 

Wil je een meer ontspannen leven, waarin

- je de stress beter kunt hanteren,

- je meer innerlijke rust hebt, 

- je makkelijker keuzes kunt maken,

- je beter in staat bent los te laten,

- je meer zelfvertrouwen hebt? 

 

Wandelcoaching en Acceptance and Commitment Therapy (ACT) zijn goede methodieken die ik inzet bij stress & burn-out. 

Wacht niet langer en zoek hulp! Plan een kennismakingsgesprek waarin we kunnen bespreken hoe ik je verder kan helpen.

Pixbay foto stress 4.jpg
Pixbay foto stress 3 stress-relax.jpg

Periodes van twijfel en niet-weten zijn vaak voorbodes

van een nieuw en revolutionair inzicht (Omdenken)