Wandelcoaching / natuurcoaching

Voor  welke onderwerpen is wandel- / natuurcoaching geschikt?

Eigenlijk voor veel onderwerpen, want de omgeving en het bewegen heeft invloed op je fysieke, mentale, emotionele en spirituele lichaam. 

Denk aan klachten zoals overmatig stress, overspannenheid, een burn-out, somberheid, depressie en angst, maar ook werk gerelateerde onderwerpen en relatie gerelateerde onderwerpen. 

 

Wandelcoaching leent zich dus heel goed voor vele situaties vanwege

de heilzame natuur. 

Het lichaam is een stemvork.

Het stemt zich af op haar omgeving.

Het lichaam resoneert.

Wat is wandel- of natuurcoaching?

 

Tijdens het wandelen in de natuur wordt jij gecoacht. Meestal wandel ik in het bos, park of op het strand. Alles wat we tegenkomen in de natuur, om ons heen zien, kan worden gebruikt als metafoor om inzicht te krijgen in de problematiek die bij jou speelt. 

De coaching sessies duren ongeveer 1,5 uur, wat niet wil zeggen dat we 1,5 uur wandelen. Gedurende het wandelen staan we stil en doen we oefeningen. Overigens krijg je ook opdrachten om zelf thuis mee aan de slag te gaan.

 

Tijdens elke sessie evalueren we hoe het is gegaan en wat jij verder nodig hebt. In principe worden de sessies om de week gepland, zodat je tijd hebt om datgene wat we besproken hebben, te verwerken en toe te passen.

 

Voordelen wandel- / natuurcoaching:

 

1. Tijdens een wandeling is praten makkelijker dan wanneer je tegenover elkaar zit in een ruimte, waarbij je elkaar  aankijkt. In de natuur voelt het ongedwongener en stel je je makkelijker open. De eventuele stiltes voelen minder ongemakkelijk en maken dat je tijd hebt om dat wat is gezegd, te overdenken.

 

2. Door het wandelen komt je lijf èn je mind in beweging.

Als je veel piekert en/of stress hebt zit je veel in je hoofd.

Je krijgt door praten en bewegen ruimte in zowel je hoofd als je lijf. Op deze manier kun je gemakkelijker in contact komen met (gevoelens in) je lijf.

 

3. De natuur helpt in het verkrijgen van positievere gevoelens, waardoor gevoelens en emoties zoals boosheid, stress, somberheid, depressie en angst verminderen.

4. Wandelen geeft ontspanning, je voelt je fitter en je krijgt en meer energie. Bovendien is bewegen gezond voor je spieren en al je organen, zoals je hart en longen. Daarom werkt wandelen bloeddruk en cholesterol verlagend. 

En last but not least: daglicht en/of zonlicht en frisse lucht is heel gezond. Het opdoen van vitamine D is erg belangrijk! 

5. De seizoenen, de gevarieerde omgeving, alles wat er groeit en bloeit of juist niet, kunnen tijdens de sessies als metaforen of symbolen worden ingezet. Alle zintuigen worden geprikkeld, waardoor je veelal sneller tot inzicht komt. 

6. Verankering: als je een belangrijk inzicht opdoet of een belangrijke beslissing neemt, relateer je dat meestal aan de omgeving op dat moment, waardoor het opgedane inzicht beter verankert dan bijvoorbeeld in een binnenruimte.

Nadelen wandel- / natuurcoaching:

 

In principe niet, maar cliënten kunnen slecht weer als een nadeel zien. Door het vele buiten zijn, is mijn ervaring dat het weer in werkelijkheid veel beter is dan dat je vanuit binnenshuis ervaart. Op kou en regen kun je je kleden, zoals een warme trui, een sjaal en een goede regenjas.

Het komt zelden voor dat het de hele dag aan een stuk door regent. Meestal zijn het buien die gedeeltelijk of helemaal niet de coaching sessie betreffen. ​​

Voorbereiding:

 

Zorg voor wandelschoenen en de juiste kleding die past bij de weersomstandigheden. Handig is om voldoende warme kleding en/of laagjes, omdat we soms stil staan of zitten. In principe gaan de wandelsessies bij alle weers-omstandigheden door, behalve bij storm, onweer en ijzel. 

Daarnaast is het handig om een flesje water en iets te eten mee te nemen, en natuurlijk een schriftje met pen om aantekeningen en/of inzichten te noteren. Uiteraard gaat je mobiel op vliegtuigstand, net zoals tijdens normale coaching sessies.

Zonder modder geen lotusbloem

_DSC8848[1].jpg

Lopen maakt open. 

_DSC8819[1].jpg
_DSC8835[1].jpg

Maak vandaag een wandeling in de natuur.

Wees stil, luister, ruik, kijk om je heen, voel en geniet.